Läka trauma

Traumaläkning kan se olika ut för olika människor. Det viktigaste är att det finns hopp om läkning. Själv ska jag nu påbörja min egen läkningsprocess tillsammans med A-C Body Life.

I dag stötte jag på Jessica från Australien på hennes Instagramkonto, ”CPTSD.hope”. Hon bekräftar i mycket, min egen kamp mot läkning, från andra sidan jordklotet. -Att kliniska psykologer saknar viktig kunskap om neurobiologin bakom trauma och dess läkningsprocess. Jessica tipsade bl a. om organisationen Blue knot, där du kan hitta faktablad om CPTSD för nedladdning. Vidare ger hon (se länken ovan), sina tre bästa råd för traumaläkning;

1, Traumainformerad vård.

2, ”Bottom-up” / ”Nerifrån & upp” -intervention (kroppen tar över i en traumarespons, varför du inte kan tänka dig ur ett trauma). Läkning måste ske via kroppen och uppåt i den tre- delade hjärnan.

3, Psykoedukation (Det är vad ”Traumaskolan” erbjuder), innebär att du lär dig förstå vad trauma är och hur man gör för att läka trauma.

Eftersom jag själv slagit mitt huvud blodigt inom psykiatrin, utan att få gehör för en traumabehandling, har detta istället lett till en återtraumatisering. Därför välkomnar nu med hopp och glädje, Ann-Christine in i min läkningsprocess. Jag har valt att viga hela den här sidan för dig som vill följa med på resan. Det ska bli spännande och se om det blir fler möten med Ann-Christine, eller inte.

Frekvensterapi

Första besöket hos AC fick jag frekvensterapi. Man sitter och håller i två stavar som sänder ut elektriska impulser. Med hjälp av en finger tuta, kunde hon läsa av om jag hade virus, svampar och parasiter i kroppen. Hon bjöd på ett glas vatten som var renat av en kristall som hon berättade var värd 1 000 000 000 kr (valfritt att tro på eller ej). Mottagningen som ligger lätt tillgänglig nära Solna Centrum, var fantastiskt fin och gemytlig, inhyst i ett bostadsområde mitt emot Polishuset. AC är en mycket varm och intensiv person som brinner för det hon gör. Det blev en oförglömlig upplevelse. Eftersom det kan vara jobbigt att prata om traumatiska minnen, kan jag rekommendera vila efter behandlingen.

Verktyg för traumaläkning

Det viktigaste i läkningsprocessen är att få ner stressnivån i kroppen. Titta gärna på blogginlägget om Resilience. Tänk på att det inte är kvantiteten, antalet övningar som räknas, utan att man faktiskt GÖR en övning dagligen (ev. flera ggr per dag), och att man får in en ny rutin kring att dagligen använda ett verktyg mot CPTSD relaterade problem. Dessa kan med tiden kompletteras och bytas ut vartefter läkningsprocessen framskrider. 

Jag har själv köpt och gjort Richard Grannons kurs, “Emotional literacy” som innebär att man spårar sina känslor dagligen samt präntar ner dem på papper med hjälp av känslohjulet samt min översättning av 🔻känslotriangeln (change triangle), vilken du hittar på min blogg.

Förstå din hjärna 🧠

Förenklat kan man dela upp hjärnan i tre nivåer. 

1. Högst upp sitter ”chefen” – den rationella delen av hjärnan där vår logiska förmåga att styra vårt beteende sitter. För att ”chefen” ska kunna gå till jobbet vid ADHD & eller trauma, behöver han ”blått kaffe”, vilket produceras på våning 3 (i hjärnstammen / överlevnadshjärnan / 🦎reptilhjärnan). 

LC (Locus coeruleus) är en kärna i hjärnstammen som betyder ”den mörkblåa fläcken” eftersom den blåfärgar dem celler som producerar ”Noradrenalin” (pga sin höga halt av melanin – samma ämne som gör oss solbrända). Därav liknelsen vid ”blått kaffe”.

Andra våningen

2. På andra våningen har vi ”känslohjärnan”. Där har vi med trauma en ”stukad” / svullen och överkänsligt 🚨”brandlarm” – Amygdala. Dvs. den ger ofta ifrån sig falsklarm. Det traumatiska minnet, lagras inte som det ska, utan fortsätter ofrivilligt  ”ploppa upp” i vårt medvetande, trots att vi vill glömma sådant som inte gynnar oss.  Detta leder till att vårt beteende präglas av det primitiva överlevnadssystemet: 🏃🏻‍♀️FLY / 🤺FÄKTA (slåss, försvarar oss)/ 😇FOGA (undergivenhet/medberoende) / 😱FRYS (stelnar av skräck).

Under stark stress blir vårt beteende styrt av primitiva instinkter, vilket är fog för skam. Eftersom sund skam ska få oss att ”rätta oss i det sociala ledet”. 

Giftigt skampåslag är dock förenat med stort stresspåslag vilket kommer få oss att reagera med våra överlevnadsinstinkter 🏃🏻‍♀️🤺😇😱som inte involverar ”chefen” på plan 1 (vårt intellekt). 

Sund skam räddar livet på oss, eftersom vi är sociala varelser som behöver leva i en social ”flock”, vi är flockdjur. Blir vi utfrysta riskerar vi dö av ensamhet. 

Att göra ”fel” är mänskligt och att kunna bära sund skam är så ledes livsnödvändigt. Kan vi inte ta på oss skulden när vi gjort fel, tenderar vi agera med 🚫gränslöst beteende så som att tex. försöka ”skylla ifrån oss”. 

Tredje våningen

3. På våning tre sitter vår överlevnadshjärna, där kärnan (LC) för homeostas ligger. Homeostasen är vår självläkande förmåga vilken påverkas negativt av stress & trauma. 

Traumaläkning handlar om att integrera ALLA tre nivåer av hjärnan och centrala nervsystemet. Det gör vi genom att börja längst ner & gå uppåt.

Den 10:e kranialnerven, kroppens längsta nerv, Vagusnerven, har också en central roll i läkningsprocessen. 

Verktygslådan 🛠

Gör din egen verktygslåda där du samlar dem 🛠 verktyg som passar dig och som hjälper dig läka ditt trauma. Idag lade jag i denna övning för att läka hjärtat och min självmedkänsla:

Mantrat lyder: Guru guru wahe guru – guru ram das guru. Meningen med mantrat är att ta dig på en resa från ditt inre in i evigheten och tillbaks igen. Guru betyder visdom vars uppgift är att förvandla okunskap eller blockeringar till ”ljus” eller upplysning. ”Gu” = mörker och ”Ru” = ljus. Detta mantra rekommenderas vid sorgebearbetning och avlägsnar ledsamhetskänslor som kan ligga gömda.

Hjälp att läka trauma

Det som karaktäriserar en sund och läkande relation är b la. 🚫 sunda gränser samt kunskaper om hur man pusslar ihop det splittrade traumaminnet. 

Trauman är händelser som varit FÖR överväldigande för nervsystemet, att korrekt integrera och lagra i minnescentret. Detta gör att minnesfragment fortsätter ”ploppa” upp på dem mest olämpliga och otippade situationer i livet. Det påverkar ditt beteende och obehandlat kommer det till slut äta upp hela ditt liv. 

Du har inte RÅD att låta bli att satsa ALLT på läkning. Det kommer kräva din FULLA hängivenhet. 

❗️En läkande relation karaktäriseras av sin förmåga till med-reglering. En person som INTE får dig att ramla ur 🖼 Toleransfönstret. Händer detta, bör du byta ut personen, även om det är en trauma-terapeut. ⚠️

ADHD information och Stress & Trauma – Tips, ideér, inspiration