Ilska

Ilska – den i särklass mest utmanande känslan att lära sig kommunicera om, istället för att agera på / reagera i affekt på. För mer känsloträning, sök på alla blogginlägg med taggen känslor och känslotriangeln.

Använd känslotriangeln och försök analysera vilka behov som inte blivit tillgodosedda och som väckt ilskan till liv.

Det handlar främst om att upptäcka ilskans tidiga signaler, INNAN du far ut ur ditt 🖼 Toleransfönster.

Ett sätt att lugna starka känslor på är att använda EFT, Tapping eller Havening.

Ilska och gränser

Det kan vara utmanande att VÅGA kommunicera och att sätta sunda 🚫 gränser på ett tidigt stadie.

Te x. ”Du får inte göra så här mot mig, jag känner mig inte bekväm med det.”

”Du får inte göra så här mot mig, jag känner mig inte bekväm med det”

Eller vid upprepade ”Gör du så där igen, så kommer jag aldrig mer prata med dig”.

”Gör du så där igen, så kommer jag aldrig mer prata med dig”

Att ignorera en annan person, är det yttersta av alla bestraffningar. 

Fungerar inte försöken med att kommunicera gränser, går det i extrema fall, att bestraffa hårdare. Man kan ”skamma” personen och offentligt hänga ut denne, genom t ex. en anmälan. Då TVINGAS personen konfrontera sitt eget beteende, vare sig hen vill eller ej.

Försök att erinra dig när du kände dig sårad och förrådd, som barn. Det kan vara till hjälp för att nå fram till själva kärnan i en känslomässig Flashback som väcker en ilska som är svår att kommunicera gränser för innan den exploderar.

Ilska som en känslomässig Flashback

När ilska tycks komma explosions artad, kallas det för känslomässig Flashback, vilket sker helt ”ofrivilligt” och kastar dig ut ur ditt 🖼 Toleransfönster. Antingen blir du handlingsförlamad (freeze or fawn) eller så går du till verbal attack (fight or flight). Det går aldrig att ”träna” utanför 🖼 Toleransfönstret, så var snäll mot dig själv, varje gång du får en återtraumatisering och hamnar i en Flashback. Det är inte ditt ”fel” att du är en traumaöverlevare! 💪💞💪

Ditt humör och mående hänger ihop med vilken känsla du väljer att ”surfa” på. Genom känsloträning kan du ta kommando och själv ”välja” vilken känsla du vill släppa och vilken känsla du vill ska styra ditt humör och välbefinnande.
Traumaskolan del 12

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två + fyra =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.