Förhindra Utmattningssyndrom

Långvarigstress leder till Utmattningssyndrom. Stress i sig är inte farligt, det är utebliven återhämtning som gör den ohälsosam. -När stressen är för långvarig, utan tillräklig tid för återhämtning. Stress och utmattning syns i hjärnan. Oförmåga att sätta sunda gränser kan också leda till utmattning.

16 Tips för att förhindra utmattningssyndrom!

Släpp dina ”ambitioner”. ✌💪✌

Vi som bränner ”vårt ljus i bägge ändar” ÄR ambitiösa, kreativa, godhjärtade, empatiska och FÖR snälla.

1️⃣ Lär dig säga NEJ! Vänligt och bestämt. Öva på att sätta gränser.

2️⃣ Gör dig av med dina energitjuvar – släpp de relationer där du ger mer än du får tillbaka. Höj ditt egenvärde! Det är inte ”farligt” med färre vänner!

3️⃣ Andningsträna (-Läs mer om övningar här i bloggen)! Rör på dig. Lyssna på musik. Umgås med andra människor. Ta ansvar för att skaffa dig ett socialt liv. Leta efter möjligheter, inte hinder!

4️⃣ Praktisera Mindfulness och tag regelbundna pauser under dagen! Här hittar du gratis antistressövningar.

5️⃣ Välj dina ”strider”! T ex. byt arbetsplats eller börja studera!

6️⃣ Sök terapihjälp om du brottas med ”gamla sorger”, ångest eller ältande tankar. Gratis KBT – Stress & Hälsa SAHA (Webbstödet är framtaget av Linköpings Universitet i samarbete med projektet Uppdrag Psykisk Hälsa på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)).

Det finns många billigare alternativ till psykoterapi, här är ett exempel mot CPTSD. Richard Grannon erbjuder regelbundet nya interventioner via denna sida och han erbjuder en uppsjö Youtubevideos. Häng av dig den där ”ryggsäcken” med negativa erfarenheter, eller lär dig bära den utan att den skadar dina förutsättningar att LEVA LIVET.

7️⃣ SÖMN! Sov 7-8 timmar per natt! Skaffa sammanhållen sömn och god sömnhygien /goda rutiner. (-Läs mer på bloggen om sömn)!

8️⃣ Tag en kort ”powernap” (max 30-45min) under dagen, om du behöver. OBS! Ej för sent på dagen! Ta kortare pauser regelbundet under dagen. Träna på avslappningsövningar.

Alla råd passar inte alla människor – men GÖR en förändring som passar dig

9️⃣ Praktisera regelbundna måltider och tiden för läggdags. Glöm inte avsätta tid för att varva ner innan du släcker lampan. Sträva efter rutiner i livet, extra utmanande för oss med ADHD, men inte omöjligt!

🔟 Praktisera självmedkänsla. -T ex. skaffa barnvakt och gör något för DIN egen skull. Behandla dig själv som du själv skulle ha behandlat ditt eget barn eller följ de råd du hade gett din bästa vän.

11. Sluta med allt som gör dig arg, frustrerad och irriterad (inkl relationer!).

12. VÄLJ dina vänner med omsorg. Det är bättre att ha EN vän, än många energitjuvar. ALLA är livegna och upptagna med SINA liv. Man måste vara en vän för att få en vän! Saknar du vänner, börja med att vara vänlig. Utan att förvänta dig någonting tillbaka. Ge utan ”baktanke” på återgäldning.

13. Ta ev. värk och smärta och ångest på allvar! Lär dig lyssna på kroppens signaler. Ett visst mått av ångest måste man LÄRA sig hantera, att acceptera den som en del av livet som kommer och går! Trauma är stress som sitter i kroppen. Det kan ge symtom i form av ångest, smärta o depression (Läs mer om trauma i bloggen).

14. Träna på att prata om hur du mår – men förvänta dig ingenting från omgivningen. (Förväntningar dödar glädje).

15. Skaffa dig ett husdjur! Har du inte dem förutsättningarna, finns det organisationer för omplaceringsdjur som skriker efter volontärer! Erbjud din hjälp! Är du allergiker, skaffa fiskar!

16. Planera in återhämtningsdagar i Almanackan, VARJE vecka (-Minst EN dag utan krav och stressande moment). Stäng av mobilen! Minimera ditt internetsurfande. -Att göra istället: Läs en bok, lyssna på musik, vistas i naturen, skriv brev till dig själv, eller för dagbok. Träna på att umgås med dig själv och naturen. 💡 Utmattningssyndrom kommer av för lite återhämtning.

Jobba för att leva istället för att leva för jobbet….

…slutligen

FÖRÄNDRA ditt eget beteende i små små steg åt gången. ”Rom byggdes inte på en dag”. Skaffa dig en agenda för din målsättning – sluta klaga för att kunna må bättre! Du har bara ETT liv, gör något bra av det du har kvar! Bli mer ödmjuk både för dina egna och andras försök till förändring. Det är bättre att försöka än att inte göra något alls! Väck din egen nyfikenhet, ställ nya frågor. Öppna dina sinnen!

Så gör du ”rätt” – Gör något annorlunda och ta ansvar för ditt mående innan det är för sent. Det viktigaste av allt, det är OK att inte vara ”perfekt” och det är OK att misslyckas. 💪💝 Det går att återhämta sig från Utmattningssyndrom, även om det tar tid.

 

3 reaktioner på ”Förhindra Utmattningssyndrom”

  1. Bra lista, och bra tips, men det finns ett gäng tips här som inte riktigt fungerar för alla.

    #3 – ”Umgås med andra människor.”
    Hur gör man om man är ensam då? Om det helt enkelt inte finns någon att umgås med?

    #6 – ”Sök terapihjälp”
    Vårdköerna för psykiatrisk hjälp är på 3 – 6 månader.

    #7 – ”Sov 7-8 timmar per natt!”
    Om kroppen automatiskt vaknar efter 4-5 timmar då? Om man helt enkelt inte kan somna om?

    #15 – ”Skaffa dig ett husdjur!”
    Om man saknar ekonomin för det då? Vad gör man istället?

    1. Hej Simon!

      Vad roligt att du ändå tyckte några av tipsen var bra.
      Här kommer några förslag på dina problemställningar. – Det finns säkert många fler!

      #3 – Pröva nya saker! Kurser, volontärarbete, föreningsliv. Det finns alltid situationer där man kan umgås med andra människor. Har man inga vänner kan man jobba på att skaffa sig en vän! Det är inte kvantiteten som räknas, utan kvalitén. Fundera över vad en vän är för något och börja praktisera vänlighet!

      #6 Visst kan vårdköerna vara långa. Men det hindrar inte från att skaffa hjälp, även om det inte blir omgående. Huvudsaken är att man jobbar för att få det! Vissa saker kan man träna på själv, genom att läsa sig till hur man gör.

      #7 – Har man sömnsvårigheter, kan man jobba på att förbättra sömnen! Här finns det mycket man kan träna på! Stress försämrar sömnen. När man gör något för att stressreducera livet kommer det med tiden generera positiva effekter på flera områden.

      #15 – Det finns många ställen som behöver volontärer som hjälper till att ta hand om omplaceringsdjur!
      Ett annat alternativ är att erbjuda sig att hjälpa någon som har djur!

      Genom att träna upp sin nyfikenhet och flexibilitet att komma på nya lösningar på sina problem, kommer det ge positivt utfall förr eller senare. Men det krävs att man GÖR något annorlunda! Prövar något nytt, och aldrig ge upp, att acceptera att förändring tar TID. Jag hoppas du kan låta dig inspireras! Tack för din feedback! 🙏🏼

    2. En annan aspekt på din kommentar är att ALLA måste komma till insikt i vad som fungerar för en själv. Allt fungerar inte för alla. Men det finns stressreducerande lösningar för ALLA, även om dem ser olika ut!
      Människor har vissa gemensamma nämnare när det gäller grundläggande behov. Har man problem med stress, behöver man testa nya saker tills situationen löser sig. Det är genom att GÖRA något åt sin situation, som belöningen kommer med tiden. Även om det går långsamt, kommer det komma en förändring med tiden, så länge man GÖR något åt problemet! Så länge man sätter en fot framför den andra, kommer man framåt, om än långsamt. Förändring tar tid. Det måste få ta den tid det tar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.