Känsloreglering – så hanterar du dina känslor

Genom att förstå hur känslornas regleringssystem utvecklas och fungerar, har man fått nyckeln till att ta kontroll över starkare känslor (känsloreglering). Detta bidrar till att återfå balans och inre lugn, trots ett känslomässigt kaos. Då ges man tillgång till  kontrollpanelen för kroppens regleringssystem för känslor. En förenklad beskrivning av hur hjärnan fungerar, är en handmodell utvecklad av Daniel Siegel. Den delar upp hjärnan i tre delar;

Den primitiva, känslomässiga och tänkande hjärnan, illustrerad med hjälp av en hand.

Genom att lära sig sätta ord på känslorna, kan man få den ”tänkande hjärnan” eller ”förnuftmässiga hjärnan” att kommunicera med den ”känslomässiga hjärnan” (bilden till höger). Här har du ytterligare en beskrivning av handmodellen.

Förenklad beskrivning av hjärnan och hur den påverkats av ett utvecklingstrauma / CPTSD

När hjärnan ”flippar ur”, så går kontrollen förlorad (bilden i mitten). Detta bidrar till att vi tappar kontrollen över förmågan att reglera känslornas intensitet. Styrkan och kraften i känslan får då övertaget och vi hamnar i affekt (kraftigt stresspåslag) . -Ett tillstånd som gör oss till ett offer för våra känslor, där förmågan att ”lugna ner sig” går om intet.

Spegelneuronernas betydelse för känsloreglering

I följande inslag visar Dag Nordanger hur hjärnans  spegelneuroner påverkar vårt beteende och vad som händer om ett barn inte bemöts av en vuxen som har förmåga att ansvarsfullt bemöta ett barn som befinner sig i ett upprört tillstånd (affekt). Ett ansvarstagande och vuxet sätt, innebär att behålla känslomässig kontroll. Här demonstreras vad som sker i barnets hjärna, när föräldern reagerar negativt på barnets humör. (Läs mer om anknytningen,  där spegelneuroner har en viktig roll).

💡Tips! I detta avsnitt hittar du olika tekniker som hjälper till att återfå kontroll och hitta tillbaka till ett inre lugn, när hjärnan ”flippat ur”.

Havening är en spännande och enkel övning som återfår kontrollen över känslohjärnan. Testa själv!

Vardagliga ”bråksituationer” diskuteras i det här inslaget, av Bo Hejlskov Elvén, expert på Lågaffektivt bemötande vid problemskapande beteende.

Här på ADDitudes hemsida kan du ladda ner mer information hur man kan tackla ADHD-känslor,  och läsa artikeln om känslorna som får dig ur balans!

15 strategier att hantera ADHD-känslor på – ADDitude

💡Läs mer om känslor i det här inlägget! LAB står för Lågaffektivt bemötande, och här ges 8 exempel på vad du som förälder kan tänka på om du har svårt att hantera ditt barns humör. Här följer även två filmer som tar upp problemet i skolan. Får ditt barn inte rätt bemötande, kan du ladda ner och ge detta till skolan! Barn med rätt förutsättningar, kan bete sig, se detta inslag med Ross Greene!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.