Lös konflikter med ditt barn genom LAB

Ross Greene (psykolog) om LAB – Lågaffektivt bemötande. Metoden kallas Collaborative & Proactive Solutions (CPS) på engelska och vänder sig till både föräldrar och personal i skola. Metoden som fungerar där den traditionella föräldrarmetoden; straff & belöning, går bet! Straff och belöningssystemet utgår från en maktutövande förälder – du reglerar barnets beteende genom mutor. Ett positivt beteende genererar muta, ett negativt beteende genererar straff i form av utebliven muta. Här fokuserar föräldraskapet på barnets beteende. Om du prövat denna metod och fortfarande har förutsägbara, olösta problem med ditt barn, kanske det är dags att pröva något nytt?

Vilken typ av barn har du?

-Ett lyckligt lottat eller ett olyckligt lottat barn?

Det lyckligt lottade barnet protesterar genom att gnälla, gråta och dra sig undan. Det här beteendet väcker omgivningens empati.

Det olyckligt lottade barnet protesterar genom ett utåtagerande beteende. Exempel kan vara skrika, slåss, sparka, bita och kasta grejer. Ett problemskapande beteende väcker frustration och utmanar sin omgivning.

Lågaffektivt bemötande med Ross Greene

Så här fungerar LAB

LAB innebär att du får skifta perspektiv. Genom att byta 👓 glasögon och titta på problemet från ett annat håll. Det kan vara värt att pröva om det du hittills prövat inte fungerat!

Istället för att fokusera på barnets beteende, fokuserar du på vad som orsakat problemet. Metoden utgår från föräldern som en problemlösare istället för en maktutövare.

Du har tre olika problemlösare till förfogande. A, B eller C.  Plan A -är inte LAB och innebär en traditionell straff/belönings metod. B- innebär att du löser problemet i tre steg, genom att använda empatin, förmågan att lyssna och samarbetsförmågan. Vill du lära ditt barn en medmänsklig värdegrund, är detta ett bra utgångsläge. Plan C, innebär att du prioriterar problemen och tar dem i turordning med det viktigaste först. Det går inte att jobba på alla problem samtidigt!

I Plan B är Problemlösaren:
-Teamskapare till barnet – ej maktutövare.
Har du olösta problem med dina barn, pröva att byta ut dina 👓 ”glasögon”. Gör ett besök på ”Lives in the balance” och ta en rundvandring i metoden.

-Strävar du efter att kontrollera ditt barns beteende?

eller

-Önskar du kunna influera (utöva inflytande på) ditt barn?

Problemlösning, plan B 🔎👂👁🤝

Ross Greenes Plan B  är en enkel 3-stegs modell som bygger på, (NVC – Non Voilent Communication), som följer:

1. 🔎 👂Empatisteget (samla information från barnet, inte från dina egna teorier om orsaken till problemets uppkomst.) Lyssna! Här lär sig barnet att sätta ord på sina känslor. Den vuxne får öva på sin förmåga att ta in en annan persons perspektiv.
2. 👁 Identifiera ditt argument i konflikten  och förmedla det verbalt till barnet (”för att jag sa så” – är inte ett argument). Här lär sig barnet att lyssna och förstå en annan persons perspektiv (empati).
3. 🤝 Bjud in till en lösning / överenskommelse  (bägge parter måste känna sig tillfredställda med lösningen) Här lär sig barnet vad samarbete innebär.

💡Bli en bra partner i ditt barns utveckling!

Fråga dig själv: Är du en samarbetspartner för problemlösning eller en maktutövare?
Vad har du för förväntningar på ditt barn?
När upplever du att ditt barn protesterar?
Vilka problemskapare finns i relationen till ditt barn?
– Hur förutsägbara är dessa?
– Hur kan du förebygga dem?
– Hur förebygger man olösta problem?

När det ställs för höga krav på oss, protesterar vi! Det gör även barn!

Vilka förväntningar har du på ditt barn, som hen inte kan leva upp till?

💡Här får du verktyg som fungerar, när ditt barn protesterar på ett olöstförutsägbart problem:

Ex på förutsägbara problem:
-Slita sig från skärmen
-Gå och lägga sig i tid
-Göra läxorna

👉Gör en lista* (länk till problemlösningsplan, finns även längre ner på sidan)!
👉Lista alla olösta, förutsägbara problem (Plan C)!

Ross Greenes Problemlösning

☝Som förälder – vill du då vara en problemlösare? Här är ledtrådarna:
-Fokusera på problemet (inte på beteendet).
-Problemlösningen innebär samarbetsförmåga (även från dig!).
-Problemlösningen är alltid poaktiv dvs förebyggande (Aldrig i ”stundens hetta”).
-Förståelse, kommer alltid före ”att hjälpa” (se exempel med pajen).

”Pajen” – Problemlösning med LAB

Här tar Ross Greene upp problem-exemplet om ”pajen”. Konflikten utlöstes av att mamman ville förhindra att barnet brände tungan på den heta pajen. Barnet fick ett utbrott, eftersom mamman förstörde krispigheten på pajen, genom sitt sätt att känna efter om pajen var varm.

Barnet hade en lösning på problemet! Om mamman lyfte på pajlocket, kunde hon känna efter temperaturen på pajen, utan att ”förstöra” krispigheten. Åter kunde mamman servera paj till middag – Problemet var löst!💡

🔓 Lås upp problemet med nyckelfrågor!

🔐 6 Nyckelfrågor:

🗝 Hur tacklar du problemet? 👓 Byt perspektiv, byt ut dina ”glasögon”
🗝 När? Varför? (Uppstår problemet)
🗝 Identifiera problemet?
🗝 Är problemet förutsägbart?
🗝 Barn som får rätt förutsättningar, kan uppföra sig!
🗝 Barn föredrar alltid, att prestera så bra som möjligt.

Ross Greenes, Nyckel #5

Se hela föreläsningen med Ross Greene på engelska, här:

*Listor på; Problemlösningsformulär, Nedsättande förmågor(ALSUP) och Rättighetsförklaring. (7s.) Listorna finns även på följande språk:

Språkalternativ

Läs mer om vad Ross Greene har att erbjuda här!

Bo Hejlskov Elvén är expert på LAB och du kan höra honom här på NPF podden.

NPF-podden/UR

Om du är intresserad av hjälpappar hittar du en om Lågaffektivt bemötande här.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.