Känsloreglering – så hanterar du dina känslor

Genom att förstå hur känslornas regleringssystem utvecklas och fungerar, har man fått nyckeln till att ta kontroll över starkare känslor (känsloreglering). Detta bidrar till att återfå balans och inre lugn, trots ett känslomässigt kaos. Då ges man tillgång till  kontrollpanelen för kroppens regleringssystem för känslor. En förenklad beskrivning av hur hjärnan fungerar, är en handmodell utvecklad av Daniel Siegel. Den delar upp hjärnan i tre delar;

Den primitiva, känslomässiga och tänkande hjärnan, illustrerad med hjälp av en hand.

Genom att lära sig sätta ord på känslorna, kan man få den ”tänkande hjärnan” eller ”förnuftmässiga hjärnan” att kommunicera med den ”känslomässiga hjärnan” (bilden i mitten). Här har du ytterligare en beskrivning av handmodellen.

När hjärnan ”flippar ur”, så går kontrollen förlorad. Detta bidrar till att vi tappar kontrollen över förmågan att reglera känslornas intensitet. Styrkan och kraften i känslan får då övertaget och vi hamnar i affekt (kraftigt stresspåslag) . -Ett tillstånd som gör oss till ett offer för våra känslor, där förmågan att ”lugna ner sig” går om intet.

Spegelneuronernas betydelse för känsloreglering

I följande inslag visar Dag Nordanger hur hjärnans  spegelneuroner påverkar vårt beteende och vad som händer om ett barn inte bemöts av en vuxen som har förmåga att ansvarsfullt bemöta ett barn som befinner sig i ett upprört tillstånd (affekt). Ett ansvarstagande och vuxet sätt, innebär att behålla känslomässig kontroll. Här demonstreras vad som sker i barnets hjärna, när föräldern reagerar negativt på barnets humör. (Läs mer om anknytningen,  där spegelneuroner har en viktig roll).

💡Tips! I detta avsnitt hittar du olika tekniker som hjälper till att återfå kontroll och hitta tillbaka till ett inre lugn, när hjärnan ”flippat ur”.

Havening är en spännande och enkel övning som återfår kontrollen över känslohjärnan. Testa själv!

Vardagliga ”bråksituationer” diskuteras i det här inslaget, av Bo Hejlskov Elvén, expert på Lågaffektivt bemötande vid problemskapande beteende.

Här på ADDitudes hemsida kan du ladda ner mer information hur man kan tackla ADHD-känslor,  och läsa artikeln om känslorna som får dig ur balans!

15 strategier att hantera ADHD-känslor på – ADDitude

💡Läs mer om känslor i det här inlägget! LAB står för Lågaffektivt bemötande, och här ges 8 exempel på vad du som förälder kan tänka på om du har svårt att hantera ditt barns humör. Här följer även två filmer som tar upp problemet i skolan. Får ditt barn inte rätt bemötande, kan du ladda ner och ge detta till skolan! Barn med rätt förutsättningar, kan bete sig, se detta inslag med Ross Greene!

 

Mirakelkurs – ”A course in miracles”

A course in miracles är en mirakelkurs i hur man hittar en meningsbärare i livet. När vi tänker och handlar genom kärlek, finner vi också en viktig mening med livet.

För många år sen snubblade jag över boken ”Åter till kärleken” av Marianne Williamson på svenska. När jag insåg att boken var slut hos förlaget, blev jag modfälld. Jag gjorde lite research på nätet och insåg att boken var en sammanfattning av en bokserie på flera volymer som heter ”A course in Miracles” (ACIM). Jag har precis fått hem ett exemplar. Bladen är tunna som bibelpapper och hela boken känns magisk! Det här blir en spännande resa!

Den finns bl a. på Stadsbiblioteket i Stockholm, att låna.

A course in miracles – ACIM
Ur sidan 13 i boken EKIM

Här berättar Marianne Williamsson om sin resa på 70-talet i ”A course of Miracles” ( ACIM) och om sin bok ”Åter till kärleken”:

Boken ”Åter till kärleken” blev uppmärksammad av bl a. Oprah Winfrey, och budskapet om ”A course of miracles” spreds vida kring och blev till något av en rörelse.

Originalverken av Helen Schucman, är en massiv textsamling och innebär bl a. att man praktiserar en lektion i kärlek varje dag under ett år, 365 lektioner!

Tanken tycker jag är fin och fantastisk! För Universallagen lyder: Du kan inte ge, utan att få något tillbaka. – Inte alltid från den källa du gav till, men om du ger utan tanke på återgäldning, kommer ditt liv att berikas!

Så om du behöver förändring i ditt liv, börja med dig själv, och börja ge! Ge kärlek och omtanke till omvärlden.

Kursen förkortas ACIM (eller EKIM – En Kurs i Mirakel, på svenska) och böckerna är skrivna av Helen Schucman, den svenska utgåvan ser ut så här:

ACIM – Består av två böcker, originalen är skrivna av Helen Schucman

🌐Här finns alla 365 kurser på engelska, utlagda på nätet.

Fler boktips i ämnet

Vill man, går det att komplettera kursen med några böcker som på ett mer lättbeskrivet sätt förklarar eller kompletterar kursen. Här följer några tips:

Gloria & Kenneth Wapnick, En kurs i mirakler – De vanligaste frågorna

Gloria & Kenneth Wapnick, En kurs i mirakler – De vanligaste frågorna

Alan Cohen, En kurs i mirakler – På ett lätt sätt…

Alan Cohen, En kurs i mirakler – På ett lätt sätt

Själv går jag numera med ett ”B” som i ”Belive” och ett ”M” för ”Miracles” i en kedja runt halsen. I tider av motgångar är det lätt att tappa ”tron”, tron på att allting kommer lösa sig. Ibland behöver man en påminnelse om ”vart” man ska börja, när man behöver ett mirakel i sitt liv. Allting börjar inom oss själva! Här kan jag se fler Youtubeklipp om AKIM, i  ADHDsysterns spellista .

Så, vad behöver du förändra i ditt liv?  Vart börjar man?

❤️ Vad kan du ge av dig själv? ❤️

📳 Apptips (gratis) !

Laddas ner här: A Course in Miracles – ACIM App Deluxe Features av Jennifer Hadley

 

App för iPhone

📳 Länk till app för Android.

 

Viktiga ADHD-känslor och hur dem fungerar

Känslor är livsviktiga, ändå är det många av oss som inte är i kontakt med våra känslor. Med sina ADHD-känslor kan man känna sig överväldigad. Det kan också innebära att man känner sig helt avtrubbad. Hur kommer sig detta?

25st ADHD-känslor

Dr Barkley säger med eftertryck, ”Människor kan förlåta dina misstag, men dem kommer ALDRIG förlåta dig för hur du fick dem att känna”.

Känslor lämnar djupa spår inom oss alla. Vi kan vara olika bra på att dölja det. Med ADHD saknas den inre volymkontrollen som gör att man kan skruva upp och ner känslor efter behov. Detta bidrar till att det kan bli svårare att dölja sina känslor, iallafall fall dem känslor som får en att koka över. Dem kan vi kalla för ADHD-känslor!

Men lugn! Du kan hitta strategier som kompenserar för den här funktionsnedsättningen!💡💪

Kanske har dina känslor fått dig att skämmas? Du ska aldrig behöva skämmas för dina känslor, du har rätt att känna som du gör!  Det gäller bara att komma på, HUR jag ska göra för att uttrycka känslorna på ett acceptabelt sätt?!

Genom att lära sig strategier som kontrollerar häftiga känslouttryck, så kan även du lära dig att bli mer bekväm i dina känslor.

Kanske har dina eller andras känslor skrämt dig? Kanske har du blivit så duktig på att trycka undan dina känslor, att det lett till en depression? Kanske känner du dig avstängd, likgiltig och håglös? Kanske överväldigas du av sorg?

Strategier för att lugna känslor

Vilka känslor innehåller ditt trasselsudd?

Jag kommer successivt dela med mig  av olika strategier här i bloggen. Så småningom kommer du komma på vilken strategi som kan fungera för just dig! På den här sidan kan du hitta olika övningar!

För att komma i kontakt med en känsla, kan du kanske pröva EFT / Tapping eller Havening / ADT?

För att kunna känna in en känsla, måste man kunna vara i ”nuet”. En effektiv strategi är därför ”medveten närvaro”. Börja iaktta dina känslor, när uppstod en känsla? Hur kändes den? Vart kändes den? Hur hanterade du den?

Om du tycker känslor är svåra, kan du börja med att öva på dina tankar istället.

Här får du övningen ”Bagagebandet” som även är en övning i medveten närvaro, eller Mindfulness, som det också kallas.

Bagagebandet – Övning i medveten närvaro.

 

 

 

EFT – Känslomässig lättnad för barn, ungdomar (och vuxna)

EFT är en metod som ursprungligen utvecklades av Gary Craig. Den utgår från att man knackar på kroppens meridianer. Detta hjälper kroppen ta hand om, och lugna nervsystemet.

Fd. popidolen Micke Syd från Gyllene Tider, har tydligen sadlat om, och jobbar nu med EFT eller ”Tapping” (knacka) som det också kallas på svenska.

Mer om detta kan du läsa på Mindfultapping.se och dem erbjuder en gratisvideo med något dem kallar för

Tap out

Hjälpmedel för inlärning

Nedan har du en animerad guide med en annan version av TTT (Trauma Tapping Teknik ) / tapping, (kärt barn har många namn):

 

Källa: Selfhelpfortrauma

Det här är den Svenska versionen av Scott Mooney’s tecknade serie med en hjälpguide i EFT / tapping:

 

Känner du för att använda en ”kom-i-håg lapp” i början, så får du en här:

Här sitter dem olika knackningspunkterna:

EMDR (Eye Movement Desensitization & Reprocessing) är en teknik där man med hjälp av ögonrörelser bearbetar händelser som är lagrade i Amygdala. Inom EFT kallas denna procedur för EF (känslomässig lättnad) och här kommer de nio ”Gamut” stegen.

För iPhone och iPad finns en app med EFT som du kan läsa mer om ”här”.

 

Känslobarometer

(Bild- Källa: imaginari.se )

Havening eller ADT

Det finns ytterligare en självhjälpsteknik som heter Havening eller ADT (Amygdala Desensiliserings Teknik) som Ulf Sandberg berättar mer om på sin hemsida. 

Den tekniken innebär att man stärker kroppens förmåga att härbärgera det som känns jobbigt. Genom att stärka kroppens förnimmelser av att vara en bägare / container med tydliga avgränsningar mot omgivningen. Detta är något som den kände traumaexperten Peter Levine förespråkar i sin traumateknik ”SE” (Somatic experience).  Professor Emeritus, Jan Beskow skriver om detta i Läkartidningen.

Kända namn inom trauma

I följande blogginlägg kommer jag presentera världsledande namn inom traumaforskningen samt hur kunskapsläget ser ut idag inom fältet. På denna sida, kan du läsa mer om barndomstrauma.

 

 

Resilience – återhämtningsförmåga del 1

Vad innebär detta begrepp? Vad betyder det att ha resilience? Är det något statiskt – är det något man har eller inte har? Hur vet man om man har det? Hur kan man öva upp sin förmåga till resilience?

Allt detta ska vi reda ut. Först ska jag försöka förklara vad resilience är och vad det innehåller.

Livskunskap – en del i resilience

Man skulle kunna kalla det för en ”psykisk kondition” / återhämtningsförmåga. Den innebär en förmåga att hantera motgångar, bearbeta dem och att återhämta sig efteråt.

Har man låg förmåga, så blir återhämtning svårt. Har man en stark förmåga, så fungerar personen under och efter motgångar utan större möda! Det tog ett tag, men det gick över i sinom tid. Det krävdes inga övermänskliga ansträgningar och efterlämnade inga märkbara spår. Personen gick stärkt ur motgången!

Vad kan påverka min återhämtningsförmåga?

….om detta kommer jag skriva mer om framöver. Men en viktig faktor är hur vi har lotsats genom motgångar som barn. När vi har fått pröva på att misslyckats och samtidigt fått leva i trygghet och omsorgen i att det är OK att göra fel. Att det är en del på vägen mot att lyckas – då får vi också lättare att hantera motgångar senare i livet.

Tack för din tid och ha en fortsatt bra dag!

Nytt liv i bloggen

Jag tyckte det var dags att upptatera ADHDsysterns blogg nu, efter alla år i frustration över att inte förstå vad massa konstiga termer betyder så som; en server, host, skillnaden mellan https:// och en www… -adress?! Bloggportal, Binero? Svindyra räkningar!? Ingen service?! 🙃

Så istället för att sätta på mig ”offerkoftan”, beslöt jag mig för att ge dig lite kött på benen i NPF-djungeln!😎  Vad sägs om lite ”nördigt” ordbajseri💩?
Vilka ord, förkortningar och begrepp är det som cirkulerar i denna subkultur? Vad bör jag ha ”koll” på för att inte verka heeelt ”rudis”?!🤓 (jmf. ”bakom flötet, tom i bollen”…)

NPFskolan Del 1 (forts. följer)

Npf= Neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar (phu! Heeeelt omöjligt för någon med ADHD att stava till!)😇

”NT” = Det är ju inte alla som lägger sig frivilligt under psykiatrins stenhårda ”diagnosradar”, bara för att upptäcka att jag ”slapp” en diagnos! Dem flesta ”dödliga” låter sig ju faktiskt inte scannas av diagnossystemet, varför dessa till syvenes ”normala” människor, kallas för ”normal tills vidare” 😏 Det är ju ingenting som säger att dem inte har nått vajkalle mellan öronen, bara för att dom inte fått någon diagnos!💡

Subtyper av ADHD = överkurs! (= underkategorier av ADHD) Huvudbegreppet är ADHD. Sen för den som VERKLIGEN orkar nörda ner sig så kan vi lägga upp en doktorsavhandling här!😁

Det ”senaste” på fronten är; att det som tidigare benämndes som ADD till och med inte ens tillhör NPF kategorin, 😱 – Utan har med inlärningssvårigheter att göra. Vilket är något som särskiljer sig från ADHD.  ADHD har inte någon koppling till förmågan att tillgodogöra sig information. En vanlig missuppfattning är nämligen att man inte kan ha ADHD om man är lugn som en filbunke, vilket man naturligtvis kan vara ändå!😎

En annan ”villfarelse” är att man är ”lat” när man inte klarar av att göra saker som man har mindre motivation inför.. 🤓👯 Tänk dig att du har har två volymkontroller i din hand! Den ena styr du din motivation, upp & ner med. Den andra använder du för att skruva upp och ner dina känslor med. ADHD innebär att du ”saknar” dessa ljudkontroller!

Därför handlar det inte om att människor med ADHD skulle vara ”latare” än andra! Men visst FINNS det ”lata” människor, både MED eller UTAN ADHD!😇

”Exekutiva funktioner” =  Adhd innebär funktionsnedsättningar i vissa områden i hjärnan. Det är därför man kan kalla detta för ett ”osynligt handikapp”

Ett annat sätt att se på det är att det föreligger en ”funktionsvariation”. En stor förebild för mig är coachen, författaren och den fantastisk talaren och inspiratören, nämligen- Tomas Enhager  Varje gång jag tänker på honom, tänker jag på Solero och ler!


Tomas skrev nämligen till mig på facebook att enligt honom så är ADHD evulotionens förutsättning! Vilket jag som ”nydisgnostiserad” sög in med hull och hår! Så man kan faktiskt tacka honom för att jag kommit så långt med min ADHD idag, trots att jag fick diagnosen mitt i livet! Här Tomas, en🌹 till dig!😘

Till Er andra önskar jag naturligtvis det bästa livet har att ge, nämligen KÄRLEK! 🙋

Föräldrarinformation om ADHD

Ta mig till Föräldrarutbildningen i ADHD , inriktad till föräldrar med barn som har diagnosen. Föräldrarinformationen är framförd med både känsla och respekt. Dr Barkley har även en charmerande humor blandad med allvar i sitt framförande, vilket gör materialet fängslande och intressant. (Om du använder en padda behöver du öppna länken i en webbläsare som stöder innehållet. Tex Här laddar jag ner webbläsaren, Puffin..)

Utbildningen är uppdelad i fem lektioner.

Lektion 1-3
Lektion 4-5.

Sist men inte minst….

I sista lektionen  delar Dr Barkley med sig av fem viktiga principer i uppfostringen av barn med ADHD:

  1. Se till att få en ordentlig utredning.
  2. Skaffa dig information om ADHD
  3. Vid behov, skaffa recept på medicinering
  4. Använd olika strategier för att förbättra beteendet hos ditt barn. Både proaktiva (förebyggande) men även strategier att hantera problem som redan uppstått.
  5. Anpassningar, sänk ribban för att minska motståndet!
Fem viktiga uppfostringsstrategier i föräldrarinformation om ADHD.

Nedan en föreläsning i ämnet med Russel Barkley.

 

ADHD är en gendefekt som är ärftlig

Bilden illustrerar synapser som utbyter signalsubstanser (de självlysande prickarna).

Dopamin är en viktig signalsubstans eller neurotransmittor som det också kallas, som styr processer (främst) i centrala nervsystemet. Den är av central betydelse vid ADHD eftersom Dopaminvärdet vid detta tillstånd är för lågt pga flera gendefekter.
Dopaminet reglerar bland annat vakenhet, entusiasm, uppmärksamhet, motorik och glädje.

Dopaminet kan inte höjas naturligt pga gendefekten

Man kan inte via maten eller kosttillskott höja värdet själv eftersom orsaken till det låga värdet sitter i generna. Forskarna har idag lyckats identifiera ett femtal gener som är involverade i ADHD. Specifikt en gen som heter DAT 1 som orsakar för många protoner. Dessa fungerar som ”dammsugare”, och suger upp Dopamin i synapserna så de inte kan utföra sitt jobb.
ADHDmediciner av typen centralstimulerare, proppar igen dessa ”dammsugare” och då normaliseras Dopaminvärdet.
Forskarna har sett att man vid ADHD har mellan 30-80 % för många ”dammsugare”.

Inom en överskådlig framtid kommer patienter via ett salivtest, kunna gentypas för att se vilken ADHD man har och individanpassa den medicinska behandlingen. Idag får patienten prova sig fram till en lämplig medicin. (Källa: professor Russel Barkley )

ADHD och strategier för en fungerande tillvaro

Att ha ADHD kan innebära olika svårighetsgrader inom olika områden. För en övergripande sammanfattning av dessa områden rekommenderar jag Russel Barkleys bok Russell Barkley – Ta kommandot över din ADHD
” Ta kommandot över din ADHD – strategier för ett gott liv.”
Den kostar 350 kr på Adlibris
Den finns också att låna på bibliotekeket: Biblioteket

IMG_0301.JPG